Modul de prezentare a materialelor Montessori, este complet diferit de metoda traditionala, este ”o lectie” in sine.
Adesea este si un exemplu de gratie si curtoazie (simpla actiune de a lua un material de pe raft pentru a il aduce la locul de lucru este un prilej pentru a demonstra grija fata de obiectele care ne inconjoara – gesturile sunt masurate, temperate, nimic nu este trantit, bruscat sau tratat cu nepasare). Adultul este calm, foloseste o voce de interior, rostind cuvintele clar si rar, dand astfel copilului timp sa asimileze informatiile primite. De asemenea, isi dozeaza foarte bine momentele in care vorbeste, uneori preferand linistea pentru a ii da copilului posibilitatea sa se concentreze pe secventa de miscari prin care ilustreaza manipularea materialului. Starea de spirit a adultului este esentiala iar un pedagog Montessori se asigura ca este ”prezent” (calm si concentrat) deoarece copiii preiau multe informatii la nivel emoțional iar focusul poate fi usor mutat de la material la mesajul indirect transmis de adult prin intermediul emotiilor sale. La toate acestea se adauga, după cum spuneam, cunoasterea materialelor si a secventialitatii lor dar si observarea atenta a nivelului de dezvoltare al copilului.
La nivel de gradinita, de exemplu, el va invita copilul la prezentare (exemplu de gratie si curtoazie), mentinand in permanenta contactul vizual cu acesta (sugerandu-i astfel ca beneficiaza de toata atentia sa), punand accent pe ”a arata” si mai putin pe ”a explica” (atentia copilului este focusata astfel pe material si utilizarea acestuia), folosind miscari clare, lente (usor de urmarit si interiorizat de catre copil), zambind si fiind relaxat. Exista numeroase elemente de care un cadru didactic pregatit Montessori tine cont, de exemplu miscarile de prezentare se fac de la stanga la dreapta si de sus in jos, pregatind indirect copilul pentru miscarea fireasca a scrierii.
In continuare va vom prezenta si noi doua materiale si anume Tabla Inmultirii si Tabla Impartirii.
Tabla impartirii
Materiale
- consiliul de diviziune a unitatilor
- 9 pioni de culoare verde
- o cutie cu 81 de margele verzi
- flipuri de divizare tiparite
Introducere
- aratati copilului materialul si lasati-l sa-l aduca la masa
- uita-te la tabla cu copilul
- aratati-i toate locurile pentru margele
- aratati-i numerele de la varful panourilor si spuneti-i ca acestea sunt dividendul
- spune-i ca cifrele de pe lateral vor fi raspunsul.
- scrieti 27 : 9 = pe hartie patrata
- incepeti prin a spune copilului cele doua reguli: raspunsul nu poate fi mai mare de 9, iar restul nu poate fi egal sau mai mare decat divizorul
- puneti 27 de margele verzi în castronul de sticla
- intreaba copilul cum vom scoate 27, de cate ori cu ajutorul numarului 9
- asezati 9 pioni verzi de-a lungul varfului placii
- dati fiecarei pion o bila pana cand nu mai raman margele
- spune: „27 : 9 este 3”. Punctati spre 3 de-a lungul laturii verticale a placii.
- lasati copilul sa scrie raspunsul la ecuati
- lasati-l sa inlocuiasca margelele in castron
- intreaba copilul cate bile sunt in castron. (27)
- spuneti-i cand scrieti urmatoarea parte a ecuatiei pe a doua linie de hartie: „27 : 8 =”
- lasati-l sa faca aceasta ecuatie, asa cum a facut ultima
- lasati-l sa scrie raspunsul cu restul
- cititi intreaga ecuatie impreuna cu copilul
- spuneti copilului ca exista ceva special in ceea ce priveste restul: „Putem avea un rest, atata timp cat este mai mic decat dividendul”.
- repetați ca mai sus pentru 27 : 6 =
- dupa ce copilul a scris raspunsul, iar restul verificati daca restul este mai mic decat dividendul
- repetati in acest fel pentru intreaga hartie
- cand ajungeti la 27 :2, restul dvs. va fi mai mare decat dividendul. Indicati acest lucru copilului si apoi trageti intreaga ecuatie deoarece: „Nu putem avea niciodata un rest care sa fie acelasi sau mai mare decat dividendul”.
Prezentare
- scrie 81 : 9 =
- cereti copilului sa numere 81 de margele in bolul de sticla si sa plaseze noua cutite in partea superioara a placii. Fa copilul sa faca aceasta ecuatie dupa cum este scris mai sus. Cititi ecuatia finala cu copilul. Apoi scrie: 81:8 =
- roaga copilul sa faca aceasta ecuatie si sa scrie si restul.
- uita-te cu copilul la restul si observati ca este mai mare decat dividendul.
- intrerupeti intreaga ecuație
- repetati pentru 81: 7 =
- repetați pentru 81:6 =
- uitati-va la ultimele trei ecuatii si intrebati cu voce tare: „Ma intreb daca ceilalti vor avea si un rest mai mare decat dividendul?” Copilul ar trebui sa observe ca restul devine mai mare si mai mare pe masura ce dividendul devine mai mic si mai mic. Decideti impreuna ca, datorita acestui model, functioneaza numai 81: 9.
- puteti incheia prezentarea aici
Tabla Inmultirii
Panou de inmultire materiale – o placa perforata, cu 100 de gauri in randuri de 10 aranjate intr-un patrat. In partea stanga a tabloului este o fereastra pentru introducerea cardurilor.
- un disc rosu din lemn
- margelele de multiplicare
- un set de carti de la 1 la 10
- diagramele 1 si 2
Introducere
- aratati copilului materialul si invitati-l sa-l aduca la masa
- aratati copilului numerele de pe partea superioara a placii. Spuneti copilului: „Aceste numere ne spun de cate ori sa luam un numar.”
- aratati copilului cum sa alunece cardul (4) in orificiul de pe marginea placii
- spuneti copilului: „Aceasta ne spune ca vom face multiplicarea de 4.”
- asezati discul rosu mic deasupra elementului 1 din partea superioara a placii
- spune: „Acest lucru ne spune ca trebuie sa luam 4 de cate ori?’
- utilizand margelele rosii, plasati 4 de cate ori intr-o linie verticala
- copiii trebuie sa numere cate margele exista pe tabla
- spuneti copilului: „4 x 1 este 4”. Copilul trebuie sa scrie raspunsul pe hartia de langa ecuatie
- deplasati discul deasupra la 2
- spuneti copilului: „Avem nevoie acum de patru de doua ori. Dar deja avem 4 de cate ori?”
- pozitionati margele rosii pe o linie verticala alaturi de primele patru
- copilul trebuie sa numere numarul total de margele de pe masa
- spuneti, „4 x 2 este 8”
- repetati in acest mod
- daca copilul face lucrul cu usurinta, cand ajunge la 4 x 8, arata-i ca 4 x 7 a fost 28
- copilul trebuie sa citeasca toate ecuatiile si raspunsurile scrise pe bucata de hartie
Dupa prezentare materialele se vor repune pe rafturi.